Categorie: "Beatlemania"

NEDERLANDSTALIGE BEATLE INTEPRETATIES

De eerste CD met Nederlandstalige bewerkingen van Beatle-nummers is klaar!! Waretlander en Gazon zijn al sinds begin jaren 70 samen bezig met muziek. POPmuziek. Nederlandstalig. Altijd tegen het bewerken van Beatlenummers geweest. Wel eens aan gedacht maar, ”Heiligschennis”. Nu een paar jaartjes ouder, eigenwijzer en onafhankelijker toch begonnen. En afgemaakt? Wat heet “af”? Er is een project:“NIET THE BEATLES”, gestart eind 2005. De teksten zijn niet alleen vertaald (zoals al eens is gebeurd door anderen), maar aangepakt, op Waterlander en Gazon betrokken. Zo ontstonden geheel eigen interpretaties van de nummers. Niet zozeer “er iets aan toegevoegd”, maar anders benaderd. Dat is ze gelukt en nu is de CD klaar. “NIET DE BEATLES” is begin september 2006 te koop, te beluisteren.

YESTERDAY JATWERK ?

McCartney heeft de melodie Yesterday van een Napolitaans volkswijsje. Dat zegt de Italiaanse muziekexpert en componist Lilli Greco.

Als bewijs speelde hij in een nieuwsuitzending op de piano het liedje Piccere’ che vene a dicere uit 1895, en het bleek inderdaad vrijwel identiek aan Yesterday.

Greco zegt meer bewijs te hebben dan alleen de muzikale overeenkomsten tussen beide deuntjes. Hij zegt ooit in Londen te hebben gesproken met Brian Epstein. Die zou hem hebben toevertrouwd dat John Lennon en Paul McCartney, de muzikale breinen achter The Beatles, een grote voorliefde hadden voor oude Napolitaanse muziek. Muwiekstudio denkt aan een komkommerverhaal of een muzikaal broodje Aap.

CD “NIET THE BEATLES” VAN ZORGZAAM EN GAZON BINNENKORT UIT.

NIET THE BEATLES

De eerste CD met Nederlandstalige bewerkingen van Beatle-nummers is klaar!! Wterlander en Gazon zijn al sinds begin jaren 70 samen bezig met muziek. POPmuziek. Nederlandstalig. Altijd tegen het bewerken van Beatlenummers geweest. Wel eens aan gedacht maar, ”Heiligschennis”. Nu een paar jaartjes ouder, eigenwijzer en onafhankelijker toch begonnen. En afgemaakt? Wat heet “af”? Er is een project:“NIET THE BEATLES”, gestart eind 2005. De teksten zijn niet alleen vertaald (zoals al eens is gebeurd door anderen), maar aangepakt, op Waterlander en Gazon betrokken. Zo ontstonden geheel eigen interpretaties van de nummers. Niet zozeer “er iets aan toegevoegd”, maar anders benaderd. Dat is ze gelukt en nu is de CD klaar. “NIET DE BEATLES” is begin september 2006 te koop, te beluisteren.

REVIEW VAN “ZOON VAN DE NATUUR” (mother nature’s son)

Een Beatlecover van mij werd besproken in het Beatles Unlimmited Magazine.

Tom Weel schreef: The first is a demo of a translated Mother Nature’s Son, which has been slightly retitled in Dutch and the new lyrics also stays close to the original contents. Accompanied on acoustic guitar, it is sung in a solemn but friendly way, rounded of with twittering birds. The singer’s currently recording Dutch versions of I Will, Act Naturally and Two Of Us, which may eventually turn up on a first full Dutch Beatles covers album, who knows.

Voor de de hele pagina met nog meer reviews kijk hier.

Voor het liedje klik hier :Zoon van de natuur + vogels 150804.MP3

SONGFACTS ABOUT “RAIN” VAN THE BEATLES

John en ik bewerkte "Rain" van the Beatles voor onze Nederlandstalige Beatle CD die binnenkort uitkomt. Hieronder kun je enkele "songfacts" over dit bijzondere nummertje lezen.( in het engels).

Ringo has said this is his best drumming on a Beatles song.

This was the first song to use a tape played backwards, which created the strange audio effect. John Lennon discovered the technique when he put the tape for "Tomorrow Never Knows" on the wrong way. He was stoned at the time, and producer George Martin had to convince him that using a backward recording for the entire song was a bad idea.

The backwards vocal at the end fade out is actually the songs first line: "When the rain comes they run and hide their heads".

This was one of the first Beatles records to feature loud, booming bass. McCartney’s bassline is extremely recognizable, in contrast to The Beatles’ older records.

This was released as the B-side of "Paperback Writer.

"The rhythm track was played fast and slowed down on tape.

Paul said that he and Ringo used to try to play together-that is, when Paul would play his bass note that was in the root of the chord, Ringo would play the bass drum adding a deep pounding emphasized bass. This was certainly the case in this song. Check out how they coincided the starts and stops in the song-perfect.

The band Oasis were originally called Rain – half in reference to this song, and half in reference to the typical Mancunian weather.

The Grateful Dead played this song during the Vince Wellnick era. One great version of this was its final appearance on June 30, 1995 at Three Rivers Stadium in Pittsburgh. It was the set opener, and then was followed by "Box Of Rain," "Samba in the Rain," and "Looks Like Rain."

In an interview, John Lennon said he was looking out a hotel window during a tour, and it started to rain and people on the street were literally running to get out of the rain and also shielding (hiding) their heads. That was the song’s inspiration.

McCARTNEY IS NIET DOOD (DEEL 14, SLOT)

In de voorgaande 13 delen kon je lezen hoe de Beatles probeerden onder het, overzichzelf uitgeroepen, noodlot uit te komen en hoe dat uiteindelijk het leven kostte van John Lennon. Vandaag sluiten we deze serie af met het noemen van enkele websites en boeken waaruit "muziekstudio" putte voor dit verhaal.

Wat blijft is de vraag of alle codes nu gekraakt zijn. Zelf denkt "muziekstudio" dat de ultiemen aanwijzing nog niet boven tafel is en wij vragen onze lezers dan ook nog eens goed in de materie te duiken in de hoop dat er "iemand" is die deze definitieve code weet te kraken en hem met "Muziekstudio" wil delen.

Lees hieronder verder voor alle interessante links en literatuurverwijzingen.

NOW I’M 64 (DEEL 2)

Een 15 jarige amateurmuzikant schrijft een liedje voor zijn vader. Hij
droomt wat weg en vraagt zich af hoe het leven zou zijn als hij 64 zal zijn.
Nu is het 2006, de 15 jarige jongen is nu zelf net 64 geworden op 18 juni 2006. Het liedje When I’m Sixty Four, is in 1967 uitgebracht op de LP SGT. PEPPERS LONELY HEARTS CLUB BAND. Een LP die nog steeds gezien wordt als een mijlpaal in de geschiedenis van de popmuziek.

64 worden bleek toch niet zo romantish als hij zich had voorgesteld. Zijn huwelijk met de eenbenige Heather liep op de klippen en Paul besloot dan ook zijn 64e verjaardag met zijn vier kinderen te vieren. Ver weg van alle fans en media.

Het Beatlesmuseum in Alkmaar (Kanaalkade 21A) staat wel stil bij deze
gebeurtenis en vanaf 20 juni zal het museum de tentoonstelling "NOW I¹M 64" laten zien aan het grote publiek.
De tentoonstelling die de rest van juni en de gehele maand juli te zien zal
zijn geeft een groot overzicht van de loopbaan van Paul McCartney.

McCARTNEY IS NIET DOOD (deel 13)

Enkele feiten over Mark David Chapman.

Geboren op 10 mei 1955, Fort Worth, Texas.

Na een jeugd van drugsverslaafdheid, hervonden Christelijkheid en andere uitingen van losersgedrag raakt Chapman raakt in de ban van het boek van JD Salinger The Cather in the Rye. In dit boek strijdt de hoofdpersoon Holden Caulfield tegen de hypocrisie van de maatschappij. Chapman gaat van persoonlijkheid switchen tussen zichzelf, Lennon en Caulfield. Dan weer denkt hij dat hij Lennon is en trouwt zelfs met een Japans meisje (nog steeds zijn vrouw) zoals Lennon deed met Yoko, dan weer denkt hij dat hij Caulfield is en de “hypocriete” Lennon uit de weg moet ruimen, die enerzijds waarden predikt die met vrede en onbaatzuchtigheid te maken hebben en anderzijds investeert in zaken als koeienhandel. Hij noemde Lennon, “Phoney” (nep), de favoriete belediging van Holden Caulfield.

McCARTNEY 64 JAAR (when I’m 64)

Het was 1967 toen Paul McCartney de song ‘When I’m Sixty-Four’ aan het revolutionaire Beatles-album ‘Sgt. Pepper’ toevoegde. Op 18 juni 2006, is het zover: Sir Paul McCartney wordt 64.

Reden voor Mal Evans Memorial Band en het 80-hoofdige harmonieorkest Sint Gregorius Orchestra (o.l.v. Peter Paul van Esch) om samen een ode te brengen aan één van de belangrijkste en veelzijdigste componisten uit de popgeschiedenis. Met een flinke greep uit zijn omvangrijke oeuvre spelen zij in de grote zaal van popcentrum 013 in Tilburg songs uit zowel zijn Beatlesperiode als uit zijn solotijd: ‘Penny Lane’, ‘Got To Get You Into My Life’, ‘Mull Of Kintyre’, ‘Live and Let Die’…om maar wat te noemen. Op de 18de wordt dit op deze muzikale wijze gevierd in O13 in Tilburg. (Bron: Beatles Unlimited)

Erik Bevaart.